Kan dine sko være skyld i smerter i hælen?

 

Vi elsker alle at vise et par nye sko frem. Et par nye løbesko kan tilføje lidt ekstra fart til din løbetur. Men moden er ikke den eneste faktor, som man tage hensyn til. Det er lige så vigtigt at tænke på dine fødder, når du skal købe nye sko.

Hvis dine sko ikke passer dig ordentligt eller ikke giver din svang tilstrækkelig støtte, kan det føre til hælsmerte over tid. Dette kan have en negativ indvirkning på din hverdag, afholde dig fra at være aktiv.

Læs videre for at finde ud af, hvordan de forskellige typer af sko kan forårsage smerter i hælen, og hvad du kan gøre for at tackle dette problem.

Gå- og løbesko

Når det kommer til sportssko, er der forskellige stilarter specielt designet til specifikke aktiviteter, uanset om det er langdistance-løb eller til fitness. De kan også variere afhængigt af dit niveau samt den type terræn du træner på. Gode ​​vandre- og løbesko bør tilbyde dig ekstra støtte, for at minimere stress på musklerne bag hælen, hvilket giver en stødafdæmpning, som kan hjælpe dig med at undgå smerter i hælen eller "plantar fasciitis".[1]

De bedste sportssko til at løse dette problem er dem, der støtter, tilpasser og distribuere stressen jævnt over foden, som på den måde kan minimere den stress der bliver lagt på hælen.[2]

Når det kommer til sportssko, husk at der er en bred vifte af stilarter at vælge imellem; en god sportsbutik skal være godt informeret, når det gælder om at finde dig det rigtige par, der skal hjælpe dig med at nå dine træningsmål.

For ekstra støtte, mens du træner, kan du prøve Scholl GelActiv Sport specielt designet indlægssåler, der hjælper med at absorbere stød og reducere presset på leddene, så du kan træne længere og nyde en sund aktiv livsstil uden at få ​​ømme fødder.

 

Robuste Arbejdssko

Fra politifolk til folk der arbejder i byggebranchen, mange af os tilbringer mange timer på vores fødder i løbet af arbejdsdagen. For nogle, især dem, der arbejder udendørs, vil det betyde at de er iført robust fodtøj, der beskytter sålerne, nogle gange med en tung stål tåkappe. Trykket af disse solide sko kan ofte resultere i trætte ømme fødder i slutningen af ​​arbejdsdagen.

Mens disse sko skal være fast på ydersiden, er det vigtigt at vælge et par med en polstret inderside, som er støddæmpende, hver gang dine fødder kommer i kontakt med jorden. 

Hvis du arbejder på dine fødder hele dagen, kan Scholl GelActiv Work indlægssåler hjælpe. GelActiv teknologien blødgører presset når ​​dine fødder rammer jorden og tilbyder langvarig støtte, så du kan arbejde i komfort, indtil det er tid til at ligge fødderne op. Som med gå- og løbesko, er det vigtigt, at dine arbejdssko har god svang- og hælstøtte for at minimere risikoen for hælen bliver betændt.[3]

Uanset om du arbejder eller går en tur, vil selv de mest robuste sko begynde at nedbryde over tid, hvilket giver mindre støtte til hælene. Heldigvis, hvis du roterer mellem dit daglige valg af fodtøj, kan din favorit sko holde dig i gang i længere tid. Husk, at finde den rigtige pasform er meget vigtigt, når det kommer til nye sko, og det er altid en god ide at prøve på både venstre og højre sko.

Indlægssåler kan også være en god måde at give lidt ekstra støtte mellem din fod og jorden, og tilføje ekstra komfort til dine fødder.