Alt omkring hælsmerter og hvordan du slipper af med dem

 

Hælsmerter kan være et stort problem og kan resultere i distraktion for dine dag-til-dag rutiner, især hvis du lever et travlt og aktivt liv. Der er heldigvis måder hvorpå du kan behandle hælsmerter, som vil hjælpe dig med at komme tilbage på fødderne igen.

Hvad er hælsmerter?

Hælsmerter er mere almindelige end man lige tror, hvor en ud af ti af os oplever langvarige hælsmerter, mindst en gang i vores liv.  Når det er sagt, er det mere udbredt blandt midaldrende mennesker, dem der lever en aktiv livsstil eller står meget op.[1] Hælsmerter er for det meste forårsaget af skader på plantar fascia, senebåndet der forbinder hælknoglen med andre knogler i foden. Hvis plantar fascia bliver belastet, kan det blive svækket, hævet eller inflammatorisk og forårsage smerter i hæle, når du går eller står.[2]

Genkend smerter i hælen: Du må ikke ignorere de tidlige tegn

Uanset om du arbejder stående eller jonglerer et travlt liv, så kræver vores skemaer ofte lidt af en løbetur (nogle gange endda en spurt!) for at komme gennem dagen. Men hvis du er aktiv og ignorerer smerter i hælen, kan det føre til langvarig skade, hvilket kan kræve dyr medicinsk behandling eller behov for fysioterapi på længere sigt.[3] Heldigvis er der nogle tidlige trin, du kan følge for at forhindre smerter i hælen og fortsætte med dit travle liv. Det første trin er at vide hvad man skal være på vagt over for:

  • Smerte*

Hælsmerter kommer som regel i form af isoleret smerte enten direkte under hælen eller lige bag hælen. Dog behøver denne smerte, ikke at være til stede gennem hele din dag. Nogle gange kan smerten blive udløst af bestemte bevægelser, som at gå på trapper eller at stå på tæer.[4] Ofte kan hælsmerter forekomme som det første om morgenen efter en nats søvn, når du har taget dit første skridt ud af sengen.[5] Smerten kan aftage i løbet af dagen, kan det bryde ud igen efter længere tid stående eller ved motion.

  • Unaturlig gangstil

Hælsmerte forekommer ofte i en hæl frem for begge.[6] Hvis du justerer din gangstil, kan det være, at du undgår smerten af at sætte din vægt helt ned på en bestemt fod. Mens dette kan lindre smerten, er det vigtigt at undersøge årsagen til, at du justerer din gangart. Dine fødder er stærkt forbundet til dine ben og ryg, og at udvikle en unaturlig gangstil kan føre til skadelige indvirkninger på andre dele af kroppen.[7]

 

  • Trætte Fødder

Selvom trætte fødder ikke er et direkte symptom på hælsmerte, kan det være et tegn på at du udsætter dine fødder for meget belastning, hvilket kan lede til hælsmerter over tid. Så selv om du bare føler en stivhed i dine fødder efter en lang dags arbejde, så overvej nogle af de forebyggende trin, der er nævnt nedenfor, så du kan beholde den fjeder i dit skridt i de kommende år.


Trin til at behandle og forebygge hælsmerter:


Hælsmerte er generelt anset for at være meget nemt at behandle, især hvis det opdages tidligt, hvor de fleste ramte mennesker oplever fuld helbredelse.[8] Selvom det ikke er en lidelse, der vil gå væk natten over, kan man med lidt tålmodighed og et par simple genoptræningsteknikker, være tilbage til at gå, springe og selv løbe igen, før man ved af det.


Behandling

  • Hvile

 
Lige som enhver anden kropsdel, er hvile essentielt for komme sig. Prøv at minimere den tid du bruger på dine fødder gennem dagen og giv dig selv lidt tid til at smide benene op om aftenen – Det er altid godt at have en undskyldning for at gense dine yndlingsfilm! Nogle specialister anbefaler også at komme is på foden, for at lindre smerten.[9]

  • Stræk ud

Din daglige gang, føles måske ikke som en work-out, men det er vigtigt at strække ud, før du begynder på dine dag-til-dag aktiviteter. Udstrækningsøvelser til dine lægge og området under dine fødder burde hjælpe dig med at varme foden op, forbedre fleksibiliteten og hurtigere komme sig efter aktivitet. [10] Se på vores Fodgymnastik funktion for ni trin til at strække ud og genoprette fleksibiliteten i dine fødder.


Forebyggelse

 

Du har måske en fjeder i dit skridt nu, men smerter i hælen kan poppe op når som helst, så det kan være en god idé at være forberedt på at undgå mulige problemer i fremtiden:

  • Vær støttet

Det er vigtigt at bære fodtøj, der holder din svang støttet, det forebygger belastning og fungerer som en støddæmper, når dine fødder rammer jorden. At skifte dit fodtøj jævnligt er en god idé, og det er bedst at undgå sko, som er helt flade og uden hælstøtte. For flere råd om at vælge de rigtige sko til at støtte dine fødder, så tjek vores artikel om hvordan Den bedste måde at vælge sko på.

  • Prøv indlægssåler for ekstra støtte


Når du ikke har fødderne oppe på sofaen, er det vigtigt, at dine fødder får den ekstra støtte, de har brug for gennem dagen. Scholl GelActiv Everyday indlægssåler kan hjælpe med at holde dig komfortabel hele dagen, mens du kommer gennem dine daglige aktiviteter. Hvis du arbejder stående, kan du overveje GelActiv Work indlægssåler, specielt designet til langvarig støtte for at få dig gennem arbejdsdagen.

  • Vær let på fødderne

Tænk på de distancer dine fødder bærer dig på et år. For hver mil vi går, bærer vores svang mellem 200.000 og 300.000 pund stress. [11] Minimering af dette pres, vi lægger på vores fødder kan bidrage til at forebygge risikoen for hælsmerter. Dette kan man gøre ved at opretholde en sund vægt ved at være aktiv og vælge en sund, afbalanceret kost. Det kan også hjælpe at kan lette den belastning, du bærer med dig hver dag. For eksempel, hvis du er studerende, sådan noget som at opbevare dine tunge bøger i et skab natten over, i stedet for at bære dem hjem hver aften, bidrage til at lette din daglige belastning.

  • Smart Sport

Når vi løber, ganges presset fra vores kropsvægt på vores fødder op til syv gange! [12] Ligeledes med hverdagssko, er det vigtigt at vælge en løbesko, der tilbyder tilstrækkelig støtte og stødabsorbering fra jorden. Afhængigt af hvordan du kan lide at holde dig i form, er der forskellige sko designet til at passe til forskellige aktiviteter, så tal med en specialist, før du udvælger dine næste par løbesko. Indlægssåler, som Scholl GelActiv Sport indlægssåler, er en fantastisk måde at tilføje ekstra støtte og polstring til dine sportssko, der hjælper dig med at træne længere tid og helt undgå smerter i hælen. Endelig er det vigtigt at overveje hvilke slags overflader du bruger, for eksempel, når man løber eller spiller fodbold. Hård beton kan for eksempel være mere barsk for dine fødder, sammenlignet med græs eller indendørs gulv. [13]


Begræns dine smerter i hælen

Mens smerter i hælen kan være en plage, med lidt tålmodighed og et par livsstilsændringer, kan de fleste mennesker opnå fuld helbredelse uden behov for medicinsk behandling. Sørg for at tale med din læge, hvis dine symptomer bliver alvorlige eller forstyrrende, husk også at forbygge og holde øje med tidlige advarselstegn, selv om du i øjeblikket ikke oplever nogen smerte. Uanset om du har planer om et maratonløb i den nærmeste fremtid, eller du bare skal komme fra A til B, så pas godt på dine fødder, og de vil støtte dig i mange år fremover.

 

* Det er vigtigt at tale med din læge, hvis din hælsmerte bliver alvorlig eller forstyrrende.

 

[11] Scott, A.S. and Fong, E. (2015). Body Structures & Functions, Chapter 6, pp98