Alt om helsmærter

 

Hvis man oplever hælsmerter, kan det føles voldsomt irriterende i dagligdagen – især hvis man lever et aktivt og travlt liv.

Heldigvis findes der forskellige måder at behandle smerterne på, så man kan komme tilbage på fode.

Hvad er hælsmerter? Lad os se på det
Hælsmerter er mere almindelige, end man måske skulle tro. Én ud af 10 oplever vedvarende hælsmerter mindst én gang i løbet af livet. Dog er det sådan, at det er mere almindeligt blandt midaldrende mennesker, som lever et aktivt liv uden at sidde for meget ned.

I de fleste tilfælde skyldes hælsmerter skader på plantar fascia, som er det bånd af væv, der forbinder hælknoglen med de øvrige knogler i foden. Hvis plantar fascia overanstrenges, kan den blive svag, hæve op eller blive betændt og dermed forårsage smerter i hælen, når man står eller går.

Opdag hælsmerter: Overse ikke de tidlige tegn

Uanset hvilket liv man lever, så kræver vores kalender ofte, at vi løber en lille smule nogle gange (eller endda sprinter) for at nå alle ting.

En aktiv livstil med hælsmerter kan dog – hvis det ignoreres – føre til kroniske skader, som måske kræver omfattende medicinske behandlinger eller dyre fysioterapeutiske behandlinger.

Heldigvis findes der nogle forholdsregler, man kan tage for at forebygge hælsmerter. Det gælder først og fremmest om at vide, hvad man skal lede efter:

  • Smerter *
    Hælsmerter opstår ofte som isolerede smerter på eller omkring hælen. Smerten er der ikke nødvendigvis igennem hele dagen. Nogle gange kan den blive fremprovokeret ved særlige bevægelser, som når man går op ad trapper eller står på tæer. Hælsmerter kommer ofte som det første om morgenen, når man står ud af sengen og tager de første skridt efter nattesøvnen. Selvom det måske bliver bedre i løbet af dagen, så kan smerterne komme tilbage igen efter en lang dag, hvor man har stået op eller måske endda har dyrket motion.
  • Ujævn gang
    Hælsmerter opstår ofte i én af hælene ad gangen. Hvis man opdager, at man automatisk justerer på den måde, man går på, så er det måske fordi, man forsøger at undgå smerten, der opstår, når man kommer sin fulde vægt på foden.

Selvom dette måske gør smerten mindre, så er det vigtigt at undersøge baggrunden for, at man automatisk justerer sin gang. I sidste ende er fødderne stærkt forbundet til benene og ryggen, og ved at udvikle en unaturlig gangart, kan det føre til alvorlige skader på resten af kroppen.

  • Trætte fødder
    Selvom trætte fødder ikke er et direkte symptom på hælsmerter, så kan det være et tegn på, at man udsætter sine fødder for meget pres, som igen kan føre til smerter over tid. Så selvom man blot føler en smule stivhed i fødderne efter en lang dags arbejde, så kan man overveje nogle af de forebyggende metoder, vi har indsat nedenfor.

 

De første skridt til at behandle og forebygge hælsmerter
Hælsmerter anses normalvis som nemme at behandle, hvis de opdages tidligt, og de fleste mennesker kommer sig fuldstændig over smerterne.

Det er ikke en type lidelse, som forvinder på en enkelt dag, men med en smule tålmodighed og et par simple genoptræningsmetoder, burde få en tilbage på fødderne i en fart.

Behandling

  • Genoplad batterierne
    Som med resten af kroppen, er det vigtigt at genoplade batterierne. Prøv at minimer tiden, du bruger på fødderne igennem dagen, og giv dig selv noget tid til at smide fødderne op om aftenen – det er altid godt at have en undskyldning for at gense sine yndlingsfilm. Nogle specialister anbefaler også, at man putter is på for at lindre smerterne.
  • Stræk ud
    Den daglige pendlertid føles måske ikke som motion, men det er vigtigt at strække ud, før man skal i gang med dagens opgaver. Øvelser, som strækker læggene og området omkring fødderne, er en god måde at varme op på. Samtidig forbedrer det fleksibilitet og sætter fart på genoptræningen. Hvorfor ikke tage et kig på vores video om fodgymnastik og 9 trin til udstrækning og bedre fleksibilitet i fødderne?

Video: Videnskaben bag indlægssåler (planned Active Feet content)

Forebyggelse
Du er måske hurtig på fødderne nu, men hælsmerter kan dukke op igen på hvilket som helst tidspunkt, så det er måske en god ide at være forberedt, hvis du vil undgå problemer i fremtiden:

  • Husk støtten

Det er vigtigt at gå med fodtøj, som støtter foden og afhjælper presset på den. Fodtøj skal kunne absorbere presset, der opstår, når fødderne rammer jorden. Det er en god ide jævnligt at skifte fodtøj, og det er bedst at gå udenom sko, der er helt flade og uden støtte til hælen. For flere råd til at vælge de rette sko, kan du se denne video om, hvordan de forkerte sko kan føre til smerter i hælen.

  • Prøv indlægssåler for ekstra support
    Når du ellers ikke hviler dem på sofabordet, er det vigtigt at give fødderne noget ekstra støtte i løbet af dagen. Scholl GelActiv såler kan holde dig tilpas, imens du klarer dagens opgaver. Hvis du står op på dit arbejde, kan det være værd at overveje Gel Activ Work såler, som er designet specielt til at levere støtte over længere tid.

Og for dem, som bruger dagen og aftenen på høje hæle, findes der den nye GelActiv Insoles, som er designet til at give hælene følelsen af at være i en praktisk sko.

Husk på, at hvis du er bekymret for, om dine hælsmerter er ved at blive for alvorlige, så er det vigtigt at tale med en ortopædisk specialist.

  • Let presset på fødderne
    Tænk på den afstand, dine fødder bevæger sig på et år. For hver kilometer, vi går, udsættes fodpladerne for mange tons pres. Ved at minimere presset på fødderne, kan vi være med til at reducere risikoen for hælsmerter.

Det kan gøres ved at holde en sund vægt via aktivitet eller en sund og balanceret kost. Det kan også gøres ved at lette den last, man bærer rundt på hver dag. Hvis man eksempelvis er studerende, kan man overveje at lade de tunge bøger blive i et skab natten over i stedet for at tage dem med hjem hver aften.

  • Sport med omtanke
    Når vi løber, ganges kropsvægtens pres på fødderne med op til syv gange! Ligesom med hverdagsskoene, er det vigtigt at vælge de løbesko, som har den nødvendige støtte og affjedring.

Alt afhængig af, hvor god ens form er, findes der forskellige sko, som er designet til forskellige former for aktiviteter. Snak med en specialist, før du vælger dine næste løbesko. Indlægssåler som Scholl GelActiv såler er en god måde at tilføje lidt ekstra støtte og affjedring til dine sportssko. Det kan hjælpe dig til at træne i længere tid og undgå hælsmerter undervejs.

Endelig er det vigtigt at overveje, hvilke former for overflader, man dyrker motion på. Hård asfalt kan eksempelvis være ret belastende for fødderne, hvis man sammenligner med græs eller indendørs halgulv.

Begræns hælsmerterne

Selvom hælsmerter kan være irriterende, så kan de fleste komme tilbage til hægterne med en smule tålmodighed og et par livsstilsændringer. Sørg for at tal med din læge, hvis symptomerne bliver meget alvorlige. Husk at have et øje på de tidlige tegn, og tag forebyggende forholdsregler – også selvom du ikke har smerter på nuværende tidspunkt.

Hvad enten du har tænkt dig at løbe et maraton i den nærmeste fremtid, eller hvis du blot skal fra A til B, så husk at tag dig godt af dine fødder. Så vil de til gengæld støtte dig i fremtiden.

 

 

 

 

 

Save