Der er ingen grund til at skjule dine hæle

 

Revnede hæle – eller hælsprækker som de også kaldes – er et almindeligt fodproblem, men det bør ikke betyde, at du skal gemme dine yndlingssko væk i skabet. Hvis du skjuler dine hæle på grund af revnet hud, er her nogle ting, du skal vide – om hvordan du får dine hæle til at føles og se bløde og smidige ud igen. Revnede hæle opstår, når huden revner på disse områder, ofte fordi den er blevet tørrere, tykkere og har mistet sin elasticitet. Pres og tryk i hverdagen, som når du går, kan få huden til at revne og splitte, da huden mister sin smidighed. Du kan endda føle smerte, når du står og lægger vægt på fødderne. Men den gode nyhed er, at de fleste tilfælde nemt kan behandles derhjemme.

Hvordan opstår revnede hæle?

Der er mange mulige årsager til revnede hæle. Nogle mennesker har naturligt tørrere hud, eller huden på hælene mangler fugt, der kan være med til at øge dine fødders tendens til revner. Din gang og den måde din vægt fordeles på dine hæle, kan også være en faktor.

Andre former for revnede hæle skyldes den tørre luft, utilstrækkelig fodpleje, mangelfuld kostplan, hudens aldring, at stå op i lang tid ad gangen, en bestemt slags fodtøj, at bære en masse overskydende vægt eller din gener.

Heldigvis kan de fleste tilfælde af revnede hæle nemt behandles derhjemme, så dine fødder igen kan være i perfekt stand. Påføring af Scholl Creme til hælrevner er en god behandling mod revnede hæle, da den indeholder keratin, der hjælper huden med naturligt at forny sig selv, og det skaber en barriere, der fremskynder reparationsprocessen af den revnede hud. De fleste oplever faktisk en forbedring indenfor de første tre dage. (Scholls stift til hælrevner er en god måde at opretholde resultatet og få dine hæle til at se flotte ud hele tiden.)

Men der er også andre måder, hvorpå du kan bearbejde revnede hæle: bær sko med en støttende bagside, drik rigeligt med vand, så du holder din hud fugtig, brug en speciel fugtgivende creme og undgå hårde sæber og meget varmt vand, der kan fjerne dine hud naturlige fugt. Dine fødder kan også tørre yderligere ud, hvis vejret er varmt, og du går barfodet rundt eller med fodtøj, der viser dine fødder (som klipklappere og sandaler), så glem ikke at forkæle dem med en fodcreme sidst på dagen.

 

Spis for dine fødder

Det handler ikke kun om, hvad du påfører din krop, det du putter ind i den, hjælper også med at forebygge og kurere revnede hæle. Kost uden meget zink og essentielle omega-3 fedtsyrer kan bidrage til tør hud og forværre revnede hæle. For at øge dit zink indtag kan du tilføje kylling, krabbe, brune bønner, yoghurt og brune ris til din kost. For at øge dit omega-3 indtag kan du ptøve olierede fisk og hørfrøolie. Der er også andre vitaminer, der kan hjælpe med din huds bøgelighed og sundhed, som E-vitamin (fra grøntsager, fuldkorn og nødder), calcium (fra mejeriprodukter og mørke løvrige grøntsager) og jern (fra rødt kød, æg, grøntsager og bønner).