Svedende fødder og motionscentret

 

Lad ikke fodsved knække dig. Følg vores tips for at undgå fodsved i motionscentret, så du kan koncentrere dig om at nyde din træning i stedet for. Det er normalt at svede – især under træning. Vores fødder har over 500.000 svedkirtler (flere pr. cm end andre steder på kroppen), og de kan producere over en halv liter sved om dagen. Sved kan selvfølgelig nemt fordampe fra andre dele af kroppen, men ved fødderne kan det fanges mellem vores tæer og i sokker og sko. Bakterier kaldet Bromodosis forårsager den ubehagelige lugt og trives i de fugtige, mørke og varme forhold fra vores løbesko (og vil fortsætte med at gøre det, hvis du bare smider dine sko ind i skabet, når du kommer hjem, så de ikke kan tørre ordenligt). Mellem to og fire procent af befolkningen lider af usædvanlig høj svedproduktion – også kaldet svedtendens – der kan forværre problemet. Hvis du føler, at du sveder for meget, og ingen produkter fra medicinhandlen virker, foreslå vi, at du snakker med din praktiserende læge om videre konsultation. 

Skadebegrænsning

Det er normalt at svede, og det er en vigtig kropslig funktion, da det lader din krop regulere varmen. Følg disse enkle trin for at blive ren, kølig og sund for at overkomme svedige og potentielt lugtende fødder efter en tur i motionscentret.

 

1) Vælg de rigtige sokker

Bomuld og naturlige materialer er absorberende og åndbare, og jo tykkere de er, jo mere absorberende vil de være. Specialdesignede løbesko har svedtransporterende teknologi, der holder dine fødder tørre. De må ikke være fristet af at gå med løbesko uden sokker. Det kan virke som om, at du lader mere frisk lugt cirkulere rundt om dine fødder, men de er faktisk mere tilbøjelige til at svede, og den sved kan gøre skoene fugtige og hjælpe bakterierne med at trives.

 

2) Hold dig ren

Vask dine fødder i varmt vand med en mild sæbe mindst en gang dagligt. Sørg for at dine tånegle er rene og korte, og fil din døde og hårde hud væk regelmæssigt.

 

3) Skift dine sokker og sko regelmæssigt

Skift dine sokker og sko, når du kommer hjem fra arbejde, efter motionscentret, og når de føles varme og klæbrige. Hav et rent, tørt par sokker i din sportstaske og tag dem på, når du har været i bad.

 

4) Bland det

Gå ikke med de samme sko hver dag – da de ikke vil have mulighed for at tørre ordenligt (selv hvis du tror, at du ikke har svedt i dem, da de stadig vil være fugtige). Hvis du går i motionscentret hver dag, bør du prøve at udskifte dine sko og være sikker på, at helt tørre, når du går med dem igen.

 

5) Giv dem en svingtur

Vask dine løbesko en gang om måneden. De fleste kan kommes i vaskemaskinen, men hvis ikke de kan, kan du vaske dem i hånden. For yderligere beskyttelse kan du foretage en svedbehandling med en Scholl Fresh Step Antiperspirant. Du skal blot spraye dine fødder, når de har brug for det. Det hjælper med at neutralisere al lugt og holder dine fødder tørre dagen lang.