Lad os gå en tur: Tips til vandreturen for at undgå trætte og ømme fødder

 

Trætte og ømme fødder accepteres ofte af de fleste mennesker. Nogle gange medfører det dog også hælrevner, som 1 ud af 10 lider af på et tidspunkt i deres liv. Den meste almindelige form for hælrevner skyldes aktiviteter som vandreture eller løb (især hvis du udforsker klippefyldte eller ujævne terræner), da det skaber overanstrengelse i din fods svang, og smerten spreder sig til dine hæle. Der er også mangel på tilstrækkelig polstring og støtte ved de områder af foden, hvor der er mest behov for det. Hælrevner mærkes oftest som en konstant svag ømhed eller en intens smerte, der giver et stød ved hvert skridt du tager. Smerten aftager ofte med tiden, hvor de første fem tips, er de mest smertefulde. Det kan føles som om, at gang kan lindrer smerten, men det forværres ofte igen efterfølgende.

Hvad fremkalder hælrevner?

Den mest almindelige årsag til hælrevner er enten pludselig skade på området eller gradvis skade, der kan forekomme over flere måneder eller år. Disse skader kan resultere i små flænger i vævet i din fods svang, der gør vævet tykkere. Se ikke bort fra træthedsbrud og heller ikke manglen på polstring ved dine hæle.

 

Top tips til eventyrlystne fødder

Der er en masse måder, hvorpå du kan hjælpe med at beskytte dine fødder fra at blive trætte og ømme, mens du er på vandretur. Sådan her skal du forberede dine fødder på det store eventyr, hvis du skal ud og opleve den store verden:

  • For meget vægt giver ekstra tryk på dine fødder og kan ofte lede til hælrevner, så vær sikker på, at du ikke bærer noget, der er for tungt i rygsækken.
  • Gå med sko, der sidder godt og er velegnede til at gå i. Prøv forskellige mærker, former og størrelser. Gå med dine vandresokker, når du shopper efter sko om eftermiddagen eller aftenen, da dine fødder udvider sig i løbet af dagen.
  • Indlægssåler er ideelle til vandrestøvler, da de støtter bunden af din fod tæt for at reducere uønsket bevægelse og smerte og for at undgå, at dine fødder bliver trætte.
  • Stræk ud før du tager afsted, hvor du fokuserer på lægmusklerne og fødderne.
  • Hvis du finder ud af, at du har hælrevner, bør du holde en pause. Du vil komme dig og komme tilbage på vandretyr hurtigere, hvis du går mindre og ikke står op for længe ad gangen fremfor at pløje afsted. En ispose på den berørte hæl hjælper også med at reducere betændelse, og det får dig tilbage på fødderne.