Giv fødderne bedre pleje med sund kost

 

Vi ved alle sammen godt, at den rette kost kan have betydning for vores velvære. Men mange mennesker er nok ikke klar over, at kosten også kan have betydning for vores fødder. Det lyder måske umiddelbart lidt fjollet, men det er faktisk ikke så skørt, hvis man tænker over det. Fødderne er forbundet med resten af kroppen, og det, man indtager, er brændstof til hele kroppen. I denne artikel kigger Scholl på, hvordan den rette kost kan give sundere fødder – og bedre fodpleje i det hele taget.

 

Calcium og D-vitamin
En stor del af fødderne består af knogler. Calcium er nødvendigt for at holde knogler sunde. D-vitamin hjælper kroppen med at optage calcium. Hvis ikke man får nok calcium og D-vitamin, opstår der øget risiko for at få tynde og skøre knogler (osteoporose) senere i livet. Osteoporose kan føre til alvorlige skader, så det er vigtigt at holde knoglerne stærke, efterhånden som man bliver ældre.

Et andet problem, der kan opstå, hvis man ikke får nok calcium, er kramper og smerter i fødderne.

Hvordan får jeg mere calcium og D-vitamin?
• Calcium findes i fødevarer som mælk, ost og yoghurt. Calcium-indholdet i fødevarerne kan variere meget, ligesom fødevarerne også kan indeholde skadelige næringsstoffer så som sukker. Derfor er det vigtigt at tjekke indholdsfortegnelsen, før man lægger varerne i kurven.    

Yoghurt indeholder ofte både meget calcium og D-vitamin, selvom græsk yoghurt (som dog har andre sunde fordele) oftest ikke har så store mængder som de normale yoghurter.

Når man køber mælk, ost og yoghurt, kan det anbefales at købe så naturlige produkter som muligt for at understøtte fordøjelsen. Calcium findes tilsvarende i grøntsager som broccoli og grønkål, ligesom små spiselige knogler fra laks eller sardiner på dåse indeholder calcium. Endelig findes der fødevarer, hvor calcium er tilføjet. Det gælder eksempelvis morgenmadsprodukter, juice, soya-drikkevarer og tofu. Ved at tjekke indholdsfortegnelsen kan man se hvor meget calcium, der er tilføjet.

  • D-vitamin findes i fisk som laks, tun og sardiner. Det findes derudover også i æggeblommer og okselever (selvom det er i mindre mængder).

Omega-3-fedtsyre
Et stort problem, som er forbundet med ernæring, og som kan påvirke dine fødder, er inflammation.

Det kan føre til plantar fasciitis (alment kendt som hælspore) i fødderne. Det kan være en meget smertefuld lidelse at have, hvis ikke den behandles. Mange forskellige fødevarer kan bidrage til inflammation – så som det mættede fedt, der findes i rødt kød, og de omega-6-fedtsyrer, der findes i typiske vegetabilske olier som korn, soyabønner og solsikkeolie. Omega-3-fedtsyrer kan hjælpe med at reducere inflammation. Indtag af omega-3 kan også reducere risikoen for hjertesygdomme og sukkersyge. Disse sygdomme kan være skadelige, fordi den arterie, som fører blodet ned til underekstremiteterne, kan være beskadiget. Det vil derfor begrænse blodtilførslen til fødderne.

Hvis du har sukkersyge, så kan et stabilt blodsukker forebygge symptomer og forhindre eksisterende sygdom i at udvikle sig.

Hvordan kan jeg få mere omega-3-fedtsyre?
• Fisk – særligt laks – er en fremragende kilde til omega-3-fedtsyre. Selvom de fleste menneskers kost indeholder langt mere omega-6 end omega-3s, så kan en kost med masser af fisk være med til at skabe en bedre balance. Det anbefales at spise fisk med meget omega-3 to til tre gange om ugen.

  • Planter kan også indeholde omega-3, og det kan komme fra valnødder, hampefrø, pecannødder og hasselnødder.

Et andet problem, som kan gøre skade på fødderne, er overvægt. For at sige det ligeud, så øges presset på fødderne desto mere man vejer. Det kan føre til plantar fasciitis, hælsmerter, hælsporer og hammertå. Ved at holde sig til en fedtfattig diæt, og ved at motionere jævnligt, kan man holde en sund vægt og dermed eliminere risikoen for disse lidelser.