Smerter i hælene



Når ubehag og smerter i hælene bliver et problem, kan det være til stor irritation i din dagligdag, særligt hvis du lever et aktivt og travlt liv. Heldigvis er der måder, hvorpå du kan behandle og forebygge dette problem, så du kan komme tilbage på fødderne igen.

 

Hvad er hælsmerter?

Hælsmerter (plantar fasciitis) er mere almindeligt end mange tror, og helt op til 1 ud af 10 oplever langvarige smerter i hælene, mindst én gang i livet. Når det er sagt, er det mest udbredt blandt midaldrende mennesker, som har levet et aktivt liv eller har stået meget op. I de fleste tilfælde er hælsmerter forårsaget af skader på plantar fascia; det bindevæv som forbinder hælknoglen med de resterende knogler i foden. Hvis plantar fascia er under belastning, kan det svækkes, hæve op og blive betændt, hvilket leder til stærke smerter i gående eller stående tilstand.

En person som er plaget af hælsmerter, oplever måske også at smerterne sidder bag på hælen, i akillessenen. Denne tilstand kaldes Achilles tendonitis og er en udbredt og smertefuld sportsskade, som kan fremprovokeres af anstrengende træning eller gang. Den kan også forårsages af brugen af højhælede sko, men det er oftest sportsfolk som rammes.

 

Hvad er de mest almindelige årsager til og symptomer på hælsmerter?

Anstrengende aktiviteter som løb eller hop kan forårsage smerter i hælen. Hvis man fortsætter disse aktiviter og blot ignorerer sine smerter, kan det lede til langvarige skader, hvilket muligvis indebærer et langt og omfattende behandlingsforløb, som f.eks. omkostningsfuld fysioterapi.

Heldigvis kan du selv foretage nogle trin i forebyggelsen af hælsmerter, samtidig med at du fortsætter din aktive livsstil. Første trin er, at vide hvad du skal holde øje med.

Hælsmerter kan være milde eller kraftige, og føles som regel som en isoleret smerte og stivhed enten direkte under eller bag på hælen. Nogle oplever dog, at smerten sidder midt på fodsålen. Smerten behøver ikke at være tilstede hele dagen. Den kan vise sig gradvist og kan fremprovokeres af bestemte bevægelser, som f.eks. gang på trapper eller stand oppe på tæerne. Vær også opmærksom på at brugen af flade sko kan overstrække plantar fascia bindevævet og forårsage betændelsestilstand. Hælsmerterne viser sig ofte først på morgenen, når de første trin tages efter en nats søvn. Selvom det kan fortage sig i løbet af dagen, kan smerterne indtræffe igen efter lang tid på fødderne eller motionering.

Hvordan forebygges ubehag og smerter i hælene?

Hælsmerter kan være en sand plage, men med lidt tålmodighed og nogle få livsstilsændringer kan de fleste komme sig helt uden behov for medicinsk behandling. Sørg for at snakke med din læge hvis dine symptomer bliver kraftige eller forstyrrende, vær opmærksom på tidlige faresignaler og træf forebyggende foranstaltninger, også selvom smerterne ikke er konstante.

Hvis du har ubehag og ømhed i fødderne, er det en god ide at forebygge mere alvorlige problemer i fremtiden:

Vær sund

Tænk på hvor mange kilometer dine fødder bærer dig på et år. For hver kilometer vi går, bærer vores svang et pres på mellem 100.000 og 140.000 kg. En minimering af det pres vi udsætter vores fødder for, kan hjælpe med at nedsætte risikoen for komplikationer på den lange bane. Dette kunne f.eks. indebære at opretholde en sund vægt ved at holde sig aktiv og vælge en sund, afbalanceret kost.

Vælg komfortabelt fodtøj

Det er essentielt at vælge sko, som støtter din svang, forebygger overanstrengelse og har en støddæmpende funktion, når dine fødder rammer jorden. Det er en god ide at skifte dine sko ud regelmæssigt og undgå at vælge et par sko, som er helt flade og uden støtte til hælen.  For yderligere information om valg af sko, som støtter dine fødder, læs vores artikel om hvordan dine sko måske forårsager hælsmerter.

Udstrækning

Prøv at lave nogle udstrækningsøvelser til dine lægge og området på bagsiden af fødderne, for at varme op, forbedre din fleksibilitet og fremskynde helingen. Læs vores artikel om gymnastik for fødderne med ni trin til udstrækning og genvinding af fleksibilitet til dine fødder.

 

Hvordan behandles hælsmerter?

Smerter i hælene anses generelt for at være helbredeligt, særligt hvis det opdages tidligt, og de fleste som rammes, kommer sig fuldstændigt. Det er ikke en lidelse som forsvinder over natten, men med lidt tålmodighed og nogle få simple genoptræningsteknikker, kan du snart gå, hoppe og endda løbe igen, før du ved af det.

PRICE metoden – Protection (beskyttelse), Rest (hvile), Ice (is), Compression (kompression) og Elevation (elevation) – er en populær genoptræningsmetode som du selv kan udføre derhjemme. Metoden er især anvendelig til behandling af milde tilfælde af hælsmerter og skader på akillessenen. 
Protect – Beskyt din hæl mod yderligere skade

Rest – Forsøg at bruge mindre tid på fødderne i løbet af dagen

Ice – Specialister anbefaler at lægge is på området, for at lindre smerter

Compress – Vikl en elastisk bandage rundt om ben og ankel mod hævelse

Elevate – Læg dine ben op, når du sidder og ligger ned

Uanset hvad dit problem er, findes der en løsning. Enhver form for smerte og ubehag i fødderne, bør ikke ignoreres. Det er vigtigt at kunne skelne mellem hvad der kræver behandling og hvad der kan lindres af ordentligt fodtøj og en god indlægssål. I denne video får du tips til hvordan du får velbehag i dine fødder igen.

*Det er vigtigt at opsøge læge, hvis dine hælsmerter bliver kraftige eller forstyrrende

 

Forebyggelse af ubehag

Hvis du ikke har fødderne oppe på sofaen hele dagen, er det vigtigt at dine fødder får den ekstra support de har brug for i løbet af dagen, for at forebygge ubehag. Scholls GelActiv Everyday indlægssåler hjælper dig med at forblive komfortabel hele dagen, samtidig med at du udfører dine daglige gøremål. Hvis dit arbejde kræver at du står eller går meget, kan du overveje at prøve vores GelActiv Work serie, som er specifikt designet til at give dig langvarig støtte i løbet af din arbejdsdag. Til dem som tilbringer deres dage og nætter i høje hæle, er vores GelActiv indlægssåler for kvinder,specifikt designet til at give dig en ’sneakers’ fornemmelse i dine højhælede sko. Hvis du er bekymret for, at dit ubehag er ved at blive alvorligt, er det vigtigt at du opsøger en ortopædisk specialist.

Når vi løber, bliver presset på fødderne fra vores kropsvægt fordoblet op til syv gange. Som med dine hverdagssko, er det også vigtigt at du vælger et par træningssko, som giver dig passende støtte og stødabsorbering, når du rammer jorden. Afhængigt af hvordan du holder dig i form, er forskellige sko designet til forskellige aktiviteter så prøv at tage en snak med en specialist, før du vælger dit næste par sportssko.   

Scholls GelActiv Sport indlægssåler er en fremragende mulighed for at få ekstra support og støddæmpning i dine sportssko. Med vores indlægssåler kan du træne i længere tid ad gangen, samtidig med at du undgår overanstrengelse og stor trykbelastning.

Læs mere om Scholls brede udvalg af indlægssåler her.