Ligtorne: Årsager og forebyggelse

 

Ligtorne er små områder af hud, som opstår på tæerne som følge af særligt meget pres eller friktion fra fodtøj eller strømper. Der findes to typer af ligtorne – hårde og bløde – og de kan gøre ondt og føles ubehagelige. I denne artikel undersøger vi, hvad der forårsager dem, hvordan de udvikles og hvordan de kan forebygges.

Årsager til ligtorne og behandling af ligtorne

Forskellen mellem hårde og bløde ligtorne
Bortset fra den åbenlyse forskel, at de bløde og hårde, er der også forskel på, hvor de opstår.

Hårde ligtorne har det med at fremkomme på toppen, spidserne og siderne af tæerne, og har en kerne, som presser på nerverne og medfører smerte. De bløde ligtorne opstår som regel mellem tæerne, og forbliver bløde på grund af varmen og fugtigheden i dette område.

Selvom de er bløde, kan de også være meget smertefulde.

Sådan opstår ligtorne
Der er mange årsager til, at ligtorne udvikles, men den mest almindelige årsag er sko, som ikke passer ordentligt. Sko, som er for løse, kan få fødderne til glide rundt (og dermed skabe friktion), mens andre sko kan putte for stort pres på forskellige områder af foden (for eksempel højhælede sko, som kan klemme tæerne).

Unormale gangmønstre og for lange perioder med stående aktiviteter, hvor man bruger fødderne (som i sport), kan også være medvirkende til, at ligtorne opstår.

Ligtorne er mere almindelige hos ældre mennesker, fordi huden bliver tyndere med alderen, hvilket efterlader mindre polstring på fodsålerne og øger risikoen for ligtorne. Ligtorne opstår ofte på benede fødder – igen på grund af manglen på naturlig polstring.

I enkelte tilfælde kan ligtorne være et resultat af andre problemer. De kan eksempelvis opstå som symptomer på hallux valgus (en deformitet i foden, hvor storetåen er bøjet ind mod resten af tæerne) og hammertå (en normal deformitet i de mindre tæer, hvor den midterste del af tæerne er løftet op).

Hvordan kan ligtorne forebygges?
Ligtorne kan forebygges ved at gå i det rette fodtøj, som passer ordentlig og ikke gnaver og skaber friktion imellem skoen og foden.

Det kan anbefales at købe nye sko om eftermiddagen, fordi fødderne kan hæve op i løbet af dagen. Eftermiddagen er dermed det tidspunkt, hvor den rette sko vil føles mest behagelig.

Det skal være nemt at bevæge tæerne inde i skoen – med et lille mellemrum mellem skoen og den længste tå. Høje hæle bør undgås, hvis muligt, da de kan øge presset på det forreste af foden.

Det er også vigtigt at sikre sig, at fødderne er helt tørre, før skoene tages på. Hvis man har våde eller endda blot fugtig hud, øges risikoen for friktion voldsomt. Ved at sikre sig, at huden er fuldstændig tør, kan du man begrænse mængden af friktion og dermed lette presset på huden. Når huden er tør, kan en fugtighedscreme hjælpe med at hele den hårde hud og det særlige pres kan blive fordelt på hele foden.

Det er vigtigt at massere fødderne indtil cremen er fuldt ud absorberes, så de ikke er fugtige. Man kan også anvende pimpsten eller en fodfil til at fjerne hård hud på eller omkring ligtornen. Hvis du anvender denne metode, så vær sikker på, at du ikke skader foden, og hvis du bruger en pimpsten, så vær sikker på, at den bliver helt tør, før du bruger den igen.