9 trin til at undgå hælsmerter i din hverdag

 

Du behøver ikke være en spirende atlet, for at lide af hælsmerter. Faktisk er der mange mennesker der accepterer smerte, når de går, som en del af deres hverdag.

Uanset om du er bevidst om det eller ej, kan daglig hælsmerte ende med at blive en byrde for dine fødder og tilføje til din træthed i slutningen af arbejdsdagen, og endda udvikle sig til langvarige fodproblemer, hvis det forbliver ubehandlet. [1]

Tag et kig på vores top ti tips til at hjælpe med at behandle og undgå hælsmerter ved gang.

1. De rigtige sko med den rigtige pasform

Egnede gå sko bør yde støtte til din svang og absorbere stød mellem jorden og dine fødder. Hvis du går med flade sandaler, kan dette øge sandsynligheden for at få hælsmerte. [2] Det er også vigtigt at sikre, at du er iført sko, der passer til dig. Det er god praksis at gå rundt i butikken, før man investerer i et nyt par sko, for at være sikker på der er plads nok i hver sko, til at din længste tå kan bevæge sig, mens du går. [3]

 

2. Hverdagsindlægssåler

Indlægssåler kan være en effektiv og diskret måde at give dig ekstra komfort når du går, uden at lave drastiske ændringer i din garderobe. Indlægssåler er indlæg, der passer inde i dine sko. Indlægget fungerer stødabsorberende for dine fødder, ved at fungere som en pude mellem dig og den faktiske sål i din sko. Scholl GelActiv-indlægssåler har noget for alle, uanset om du går meget på arbejdspladsen, eller du blot ønsker lidt ekstra polstring, mens du løber dine daglige ærinder.

 

3. Roter mellem dine sko

Hverdagens slid kan sætte sit præg og reducere støtten fra dine sko. Det er en god idé at rotere og skifte mellem forskellige stilarter, så dine sko kan støtte dig effektivt i længere tid og dine fødder vil være mindre tilbøjelige til at blive overbelastet. 

 

4. Varm op tid

En gåtur til indkøbscentret synes umiddelbart ikke som en stræk-værdig opgave, men at varme op, før du tager din daglige gåtur kan være en god vane få, især når det kommer til at forebygge smerter i hælen. Udstrækning kan være noget så simpelt som at rulle en bold under foden i to minutter. For flere ideer til, hvordan man varmer op før en tur, tag et kig på vores tips til Fod gymnastik.

 

5. Reducer belastningen

Vi får alle en følelse af stolthed, når vi beslutter at springe bussen over og gå til arbejde i stedet. Men hvis du har tendens til at bære tungt udstyr eller bøger med dig, kan presset på dine fødder øges. Jo mere vægt du bærer i din taske eller mappe, jo mere sandsynligt vil du føle stress på din underkrop. Overvej at lette din belastning, måske ved at efterlade unødvendige ekstra ting på arbejdet natten over.

 

6. Slap af mellem gang

Hvis du allerede oplever hælsmerter, er det vigtigt at du giver din krop den tid, den behøver for at restituere. Når du skal ud på dine daglige ærinder, så overvej at tage bussen eller en anden transportmiddel indtil dine hælsmerter mindskes. Selvom du måske ikke behøver at tage en dag fri fra arbejde, så forklar dine kolleager at du bliver nødt til at reducere de timer, du er på dine fødder. Efter arbejde er det godt at give dig selv lidt tid om aftenen, til at slappe af med fødderne oppe (elevation kan være særligt effektivt).

 

7. Vælg en ny rute

I Disse dage er det fantastisk, hvordan teknologi kan hjælpe os med at komme rundt omkring hurtigere. Hvis du lider af smerter i hælen, så overvej at reducere din gåtid ved at udforske nye ruter. Der er gode apps til rådighed, der kan hjælpe dig med at finde den korteste gå rute, beregne tid, og endda fortælle dig om natur- og historiske seværdigheder på ruten. Du opdager måske endda et stykke historie omkring din hjemby, som du ikke kendte.

 

8.Undersøg underlaget

Uanset om du tager hunden ud på en tur, eller går hen til indkøbscentret, er det nogle gange svært at undgå betonunderlag. Hårde underlag som beton, kan være hårde for dine fødder over tid. [5] Overvej at vælge en rute med masser af græs, som ikke påvirker dine fødder lige så meget. Hvis du går lange ture for at holde dig i form, kan du overveje at gå på stranden eller i skoven.

 

9. Oprethold en sund vægt

Ligesom den belastning vi bærer, kan øge presset i fødderne, kan vores kropsvægt også have en indvirkning på presset. [6] En sund kropsvægt er et råd som bliver givet af både læger og specialister, ikke kun for at reducere risikoen for smerter i hælen, men også for at være i form og hjælpe din krops evne til at komme sig efter andre overbelastninger og skader.

Gåture er en fantastisk måde at holde sig i form og samtidig komme rundt og opleve verden omkring os. Hvis du føler tidlige tegn på smerter i hælen, bør du overveje at følge nogle af ovenstående trin før symptomerne bliver værre. Hvis du er bekymret eller smerten bliver alvorlig, så husk altid at tale med din læge. Skridt for skridt, kan du være på vej mod helbredelse på ingen tid.