Spil på banen: En sportsmands guide til fodsvamp

 

At dyrke sport har en god effekt på dit helbred, men ikke altid på dine fødder. Hvis du dyrker sport regelmæssigt, er det vigtigt at beskytte dine fodsåler mod de utallige sportsrelaterede problemer, der findes – fra fodsvamp og fodvorter til at sikre, at dit fodtøj hjælper dit spil fremfor at forhindre det. Når vi løber, tredobles vores kropsvægt, og vores fødder tager belastningen af den ekstra vægt ved hvert skridt (det er et gennemsnit på 625 skridt pr. kilometer pr. fod). Så dine fødder har brug for ekstra og regelmæssig pleje sidst på dagen, hvis du løber rundt på en fodbold- eller tennisbane i flere timer eller spiller en hel runde golf. De fleste, der dyrker friluftssport, bliver ramt af vabler, ligtorne, ligtornehud, fodsvamp og kraftig fodlugt, men der findes flere måder, hvorpå du kan beskytte dig selv.

Top tips til sportslige fødder

  • Brug det rigtige fodtøj til den sport, du dyrker og den overflade, du spiller på. Der bør ikke være nogle tegn på tryk på foden efter kampen. Vær sikker på, at du kan vrikke med dine tæer, når du køber sko og husk, at fødderne ofte er større om eftermiddagen og aftenen.
  • Hvis du spiller fodbold, bør du undgå tætsiddende støvler for en bedre boldkontrol, da det kan beskadige foden og medføre ligtorne, ligtornehud og indgroede tånegle.
  • Husk at løbesko ikke er passende fodtøj til ketsjersport – specialdesignede sko giver mere stabilitet, når du skal bevæge dig fra side til side, og de har kraftigere stivere, så dine tæer får bedre støtte.
  • Vask dine fødder hver dag og tør dem grundigt, især mellem tæerne for at udrydde svampeinfektioner som fodsvamp.
  • Hvis du har brug for indlægssåler, bør du investere i nogle af god kvalitet. De kan hjælpe med at lindre smerte, og de yder bedre affjedring, hvor der er brug for det. Behandl vabler, ligtorne og ligtornehud så snart de forekommer.
  • Husk at lade dit fodtøj tørre helt for at undgå langvarig fodlugt.

 

I omklædningsrummet

Det er ikke kun de fysiske belastninger og anstrengelser, der kan beskadige dine fødder – gulvet i omklædningsrummet og fugtige, svedige sko er ideelle steder at få infektioner som fodsvamp og fodvorter. Fodsvamp er faktisk så almindeligt et problem, at det skønnes, at 15-25% af verdens befolkning lider af det. Symptomerne er tør, flaget hud på dine fodsåler, en ubehagelig fodlugt og små, kløende bobler eller vabler på dine fødder.

Det er vigtigt at behandle fodsvamp, da det kan spredes, hvis du klør i det, hvorefter du rør en anden del af kroppen. Det kan også spredes via beskidte lagener og tøj. Heldigvis er de fleste tilfælde af fodsvamp milde, og de kan behandles derhjemme på nogle få uger med en antisvamp produkter som en avanceret fodcreme. Den kan hjælpe til med at undgå yderligere udfald af infektionen ved at påføre en pudder mod fodsvamp, efter du har vasket og tørret dine fødder.

Det er ikke altid muligt at forebygge fodsvamp, men du beskytter dig selv bedre, hvis du:

  • Ikke går med tætsiddende træningssko, der gør dine fødder varme og fugtige, da det skaber de perfekte rammer til en svampeinfektion.
  • Ikke deler håndklæder, sko eller tøj med andre.
  • Ikke går med bare fødder i fællesbade, omklædningsrum og swimmingpools.
  • Vasker dine fødder og tørrer dem grundigt, og især er opmærksom mellem dine tæer.
  • Vasker dine sokker og håndklæder på den højest mulige temperatur, hvis du mistænker dig selv for at have fodsvamp.
  • Begynder at bruge antiperspirant til dine fødder som Scholl Fresh Step Antiperspirant.